CASCAIS - KAŠKAIŠDo kraja 19. veka ovde su gospodarili mnogobrojni ribari. Još ima omanjih, ali uređenih kuća koje podsećaju na to vreme. Svežom ribom iz okeana snabdevali su Lisabon i druga mesta regije. Onda je neko otkrio da je ovde, a posebno u susednom Eštorilu, vazduh pun joda, da klima ne može biti povoljnija, da sa Atlantika stalno duva vetar, takođe blagotovoran za organizam. Vest je brzo stigla do portugalske kraljevske porodice. Kasnije, i do evropskih bogataša. U Kaškaišu je utočište pronašao veliki broj prognanih kraljevskih familija i vladara evropskih država, poput Mađarske, Rumunije, Španije zbog neutralnosti Portugalije u WWII. Zbog toga su Kaškaiš nazivali i “Grad kraljeva i ribara” - jedni su ga osnovali, a drugi zavoleli. Toliko novih i ekskluzivnih stanovnika uticalo je na to da populacija Kaškaiša poraste za 20.000 što je ogroman broj za tako malo mesto.
Danas Kaškaiš ima veliku luku, mali aerodrom, deset golf igrališta i brojne peščane plaže. Kaškaiš je jedna od najbogatijih opština u Portugalu i uopšte Iberijskom poluostrvu. Ima jedno od najskupljih tržišta nekretnina i jedan od najvećih troškova života u zemlji. Luka Kaškaiš leži na samom ušću reke Težo. S obzirom da je ušče široko nekoliko km, teško je odrediti gde tačno prestaje reka a počinje more.
Citadela je tvrđava iz 15. veka koja je čuvala zapadni kraj ušća Težo i malu ribarsku luku Kaškaiša. U 19om veku Kaškaiš je postao popularan kod portugalske kraljevske porodice, a kralj Luis je pretvorio Cidadelu u raskošnu letnju palatu. Ova tradicija Cidadele koja se koristi kao letnja rezidencija vladajućeg predsednika nastavlja se do danas. Cidadela je bila prva oblast u Portugalu koja je imala spoljnu uličnu rasvetu koja je instalirana 28. septembra 1878. godine. Danas citadela gleda na ekskluzivnu marinu, a kompleks je pretvoren u ekskluzivni hotel.


U vrtovima hotela i predvorju se nalazi Gradski muzej savremene umetnosti (Museu de Arte Urbana e Contemporânea de Cascais), jedan od retkih multidisciplinarnih muzeja u svetu koji u pokretu globalne savremene urbane umetnosti promovišu direktni kontakt publike i vizuelnih, kako portugalskih, tako i stranih umetnika. Ulaz u tvrđavu je besplatan, a iz tvrđave se dalje ulazi u Grad muzeja (Bairro dos Museus) sa čak dvadeset kulturno-istorijskih znamenitosti.





Kada smo već kod muzeja u Kaškaišu ih ima nekoliko zanimljivih (po vodičima jer ja nisam obilazio muzeje ovog puta).
Kulturni centar (Centro cultural de Cascais), pored koncertne sale i sala za konferencije, nudi svoj prostor stalnim kolekcijama i gostujućim izložbama slika i fotografija. Zgrada je nekad bila manastir, a zatim prva visoka škola filozofije. U današnjem eksterijeru i enterijeru zgrade ne mogu se naslutiti njene nekadašnje funkcije budući da moderna fasada veselih boja odaje utisak svežine i kreativnosti, a dinamičnosti muzeja doprinosi i muzika iz kafića u dvorištu.
Ulaz nije slobodan ali, ako volite umetnost i želite da vidite savremene portugalske slikare, vredi platiti 5e. Na prvom spratu su uglavnom izložbe skulptura portugalskih, ali i stranih, umetnika. Stalnu postavku čini kolekcija od sto umetničkih slika pozajmljenih od Fondacije D. Luiša I (Fondacão D. Luís) koja je nastala isključivo donacijama umetničkih dela umetnika koji su ovaj grad posetili i u njemu izlagali. Ovom fantastičnom idejom nesebičnog gesta poklanjanja slika gradu u kome izlažu, umetnici su sebi umetnički odradili marketing za sva vremena i što je još lepše i bitnije, stvorili su novi kulturni centar i pravo kulturno bogatstvo grada.
Pomorski muzej (Museu do Mar Rei D.Carlos) može biti interesantan ako želite da saznate nešto više o flori i fauni Atlantskog okeana na portugalskoj obali, ako želite da vidite makete i minijature brodova i fotografije značajnih imena portugalske flote, kao i modernije fotografije iz svakodnevnog života ribara na moru. Pored Kuće Duarta Pinta Koelja (Casa Duarte Pinto Coelho), pretvorene u muzej antikviteta i primenjene umetnosti, možete posetiti i Muzej motora (Motor Passion Museum), kultno mesto za ljubitelje klasičnih automobila i minijatura.
Muzej Paule Rego - Paula Rego je savremena portugalska slikarka i ilustratorka, možda jedina koja je dostigla popularnost u inostranstvu. 2009. u Kaškaišu je otvoren muzej posvećen, pre svega, njenom, ali i stvaralaštvu njenog pokojnog supruga, takođe slikara, Viktora Vilinga. Za ovaj arhitektonski projekat Eduardo Souto de Moura, dobio je 2011. Prickerovu nagradu, najvredniju svetsku nagradu za arhitekturu. Najupečatljivija karakteristika muzeja je sama zgrada, koja je obojena u ružičastoj terakoti i ima dve ogromne kule koje liče na dva dimnjaka Nacionalne palate u Sintri.
Park maršala Karmona ili Gandarinje - Parque Marechal Carmona ou da Gandarinha čine dva velika vrta. Pored muzeja grofova iz Gimaraiša, u sklopu gornjeg vrta nalazi se Kapela Svetog Sebastijana (Ermida de S. Sebastião), specifična građevina iz XVI veka, živopisne fasade i neozaobilaznih portugalskih plavih pločica sa cvetnim motivima koje ne prate nikakav stil ni red.






Put između Kaškaiša i Lisabona vodi pored okeana i često je na udaru jakih vetrova. Događa se da duvaju orkanski i po nekoliko dana i da pesak sa beskrajnih plaža nanesu na magistralu. Tada na scenu stupaju specijalni kamioni koji čiste pesak kako ne bi došlo do zastoja u saobraćaju. Na ovom delu postoje i
Boca do Inferno - Đavolja usta stene koje je okean toliko nagrizao da voda lako nađe put do magistrale, a katkad ume da dopre i do ograda obližnjih vila.
Preko ovih nazubljenih stena, portugalski ribari se penju, sa ozbiljnim rizikom od povreda, nadajući se da će pronaći savršeno mesto za ribolov.


Santa Maria casa - kuća Svete Marije je značajno delo arhitekte Raula Lina. Arhitekta je unutrašnjost kuće ukrasio dekorativnim pločicama religioznih motiva iz XVII veka, koje je njegov brat nabavio iz neke stare kapele na jugu zemlje, dok je plafon od drveta u sali za ručavanje oslikan uljanim bojama, pa se upravo zbog ovih karakteristika, a pre svega zbog pločica, kuća smatra amblematskim delom (iako nije ništa posebno) i stilski pripada portugalskom baroku. U kući-muzeju redovno se održavaju konferencije, radionice i izložbe. Svetionik se, takođe, može posetiti, kao i muzej koji se nalazi u njemu i u kome se mogu videti slike i novinski članci o izgradnji i prvobitnom izgledu svetionika. Ulaz u sva tri muzeja se plaća, pa iako je cena simbolična, ne treba gubiti vreme jer su fasade i priroda koje okružuju ove objekte mnogo živopisnije i lepše od samih enterijera.

Glavni trg i ceo grad ulepšani su prelepim crno-belim parterom u prepoznatljivom i jedinstvenom portugalskom stilu. Sam centar grada je veoma zanimljiv, mešavina tradiocionalnog i modernih zgrada i luskuznih vila.







Sve plaže nalaze se u samom centru grada, vrlo su čiste i nema prevelikih gužvi. Uglavnom su porodične i, naravno, besplatne. Atlantski okean je prilično hladan, kupaju sa samo najhrabriji. Navikli smo da su plaže u gradovima skoro u istoj ravni sa šetalištem i ulicom, međutim, u Kaškaišu se sa šetališta stepenicama dalje spušta do plaže.
U Kaškaišu se nalazi bazen odmah uz obalu koji je napravljen tako da ga tokom kasnih popodnevnih sati, kada naiđe plima napuni svežom morskom vodom. Tokom jutra voda se malo zagreje te je mnogo prijatnija za kupanje od okeanske vode na plaži.




Do Kaškaiša se najlakše (i najjeftinije) stiže vozom koji polazi, na svakih 20-ak min, sa južne železničke stanice Cais do Sodre (metro i trajket konekcija, vidi se na mapi prvog dana obilaska Lisabona), putovanje traje 40 minuta. Cena karte za jednu osobu u jednom pravcu je 2,20 €, a obuhvaćeno je pojedinim dnevnim kartama. Za putovanje možete koristiti kartu koja vam važi i za gradski prevoz po Lisabonu.
Uz železničku prugu, koja povezuje Lisabon i Kaškaiš, nalazi se nekoliko plaža koje privlače meštane i turiste.
Izuzetno je lako snaći se jer je Kaškaiš poslednja stanica svih vozova koji kreću sa stanice Cais do Sodre, a za razliku od Sintre, od momenta izlaska iz voza, svuda lagano možete pešaka.